HR magazines

Veranderingen als fusies, overnames, nieuwe organisaties en reorganisaties. Bijna heel werkend Nederland heeft ermee te maken. In zulke omstandigheden ben je op zoek naar meer eenheid, wederzijds begrip en saamhorigheid onder medewerkers. Dat vraagt om een stevig bindmiddel, voor zowel profit- en non-profitorganisaties.

 

Medewerkers centraal
Je verhaal, de boodschap (ook als het minder prettig is) komt beter over als collega’s elkaar daarover bijpraten en het bericht niet ‘van boven’ komt. Daarom maken we bladen waar de medewerkers, uit alle lagen van de organisatie, centraal staan. Waardoor het blad geen ‘managament roeptoeter’ wordt. De impact is op deze manier vele malen groter. Bovendien heeft iedere maatregel of verandering ook direct gevolgen op de werkvloer. Hoe ervaren zij dat?

 

Medewerkers zitten overal
Nu we elkaar steeds minder zien en medewerkers zich niet meer op een vaste werkplek bevinden is onderling contact ingewikkelder geworden. Elkaar ontmoeten, we missen het enorm.
En wie noem je een collega? Iedereen die bij dezelfde werkgever werkt? Of ook de vaste kring freelancers en zzp-ers? Of wellicht iedereen die in een bepaalde branche werkzaam is of een gezamenlijk belang heeft? Kortom: HR bladen gaan inmiddels veel verder dan het aloude personeelsblad. Het is een warm communicatiemiddel tussen werkenden onderling.

“Feitelijk verbind je iedereen die zich verbonden voelt,
gerelateerd aan werk”

Niet online, dat leest niemand
Elke organisatie, groot of klein, draait om mensen. Succes wordt dankzij hen bereikt. Dus niet meer dan logisch dat ze in een HR-blad centraal staan. Alles is geschreven voor, door en vanuit de medewerkers. Niet vanuit de managers. En om het resultaat minder vluchtig te maken en meer impact te geven, ligt een papieren uitgave veel meer voor de hand. Met pakkende en goed verzorgde content: helder geschreven artikelen en interviews, verzorgde fotografie, leuke illustraties en begrijpelijke infographics. Zie jij het ook voor je?


i love paper

  • Papier leest nog altijd prettiger dan van een beeldscherm.
  • Veel mensen nemen de tijd voor het lezen van een magazine. Het aantal leesminuten van een papieren magazine is hoger: 23 minuten tegenover 12 minuten voor het digitale magazine.
  • Gezinsleden, collega’s of bezoek lezen vaak mee. In 47% van de gevallen word het gedrukte magazine door meerdere mensen in een huishouden gelezen.
  • Een magazine lees je vaak niet in één keer uit. Je legt het even weg en leest later weer verder. Veel mensen bewaren bladen.
  • In gedrukte magazines kun je meer pagina’s en langere artikelen kwijt. De leesconcentratie ligt hoger.


Wat komt er bij kijken

  • Blad- en redactieformule
  • Redactievergadering
  • Concept en basisdesign
  • Beeldredactie
  • Tekst (verschillende schrijvers en journalisten)
  • Fotografie
  • Illustraties maken
  • Infographics
  • Opmaak
  • Drukwerk productie
  • Handling en verspreiding
  • Bladmanagement en traffic

 

En hoe verdeel je de taken

Je bepaalt zelf hoe en in welke vorm je de samenwerking het liefste ziet. Wie doet wat. Alles mag, niks moet. Ik kies uit mijn zeer grote netwerk aan freelancers de juiste personen om de klus te klaren. Keuzes worden bepaald door creativiteit, beschikbaarheid en budget.

Marja van Lieshout

Zin in kennismaken en een gezond gesprek? Bel of mail met Marja.

Bagage voor gezonde communicatie

strategie • planvorming • concepten • campagnes • content maken • regie • projectorganisatie